Några förändringar i verksamheten.

16.03.2018 16:51

Lite förändringar i organisationen, största bekymret för att komma vidare har alltid varit att det saknas folk, att hitta två till som har tid och brinner lika mycket som jag gör för det här upplägget är inte det lättaste har jag märkt, visserligen så går det skapligt bra på facebook sidan, är ju en del som är intresserade o verkar vilja veta/följa sidan, o det är man absolut tacksam för, men att hitta folk som vill lägga ner själ o egen tid är desto svårare.

 

Det som är förändringen är att en annan som brinner för den här typen av ideellt arbete på samma sätt o vis som mig själv har kontaktat mig (bekant till mig), fast i en annan riktning i huvudsak, men det spelar ju mindre roll, han har jobbat på det här viset i väldigt många år, så vi spann vidare på att slå ihop våra olika verksamheter i en verksamhet, för det finns ju inte några hinder att inte kunna göra det. För att kunna starta en ideell förening krävs det minst TRE personer, så nu är vi två personer, o saknar den sista.

Nu tänker nog vissa, är vi så seriösa som beskrivs? Är vatten blött? Vi är väldigt seriösa, men blir mer "legitimt" med ett org nummer.

Tyvärr så är ju reglerna "skrivet i sten" så att säga, så den ekonomiska planeringen och det som tillhör kassören är min avdelning för jag kan ju inte både vara ordförande samt kassör, han får ta ordförande posten, så nu behövs det en sekreterare, som vill lägga sin tid då och då när det behövs och på de möten som måste hållas enligt regelverket, vill säga en minimal arbetsinsats, men ändå likväl väldig viktig, OM vi hittar rätt person och som är villig, så finns det i min planering rätt så trevliga uppdrag, som är självklart helt frivilligt att åta sig med, fast det uppdraget kommer INTE avslöjas för en vi har den personen på plats och godkänt de få krav som finns. 

 

Har ni redan bestämt vilka som ska göra vad?? Ja det har vi, fast det är egentligen emot de regler som finns, plus att den andre har varit ordförande i andra ideella föreningar och kan den posten, så det faller sig naturligt, och jag önskar mer en gärna hålla koll på siffrorna.

 

Tanken är att hålla den här föreningen liten så är det lättare att hålla koll på allt, fast det kommer ändå finnas plats för några enstaka personer till. 

 

Övrigt:

Den ekonomiska planeringen har ändrats "tusentals" gånger (känns det som), och har ändrat ännu en gång, har även räknat på budgeten åter igen. Som alla insatta vet är att första året alltid är det tuffaste att komma på fötter, jag/vi har inget eget start kapital att kunna investera i, båda är arbetslösa, en tanke är att jag ska kunna anställa mig själv i föreningen.
 
Åter till budget, den budget som är framtagen baserar sig på antalet "sponsorer" med andra ord hur många som måste donera varje månad som lägst för att inte gå back. Grundtanken har alltid varit i samma princip som SSRS, (inga donationer, ingen verksamhet). 
 
 
Antar varför intresset är så svalt/kallt är att den här verksamheten baserar sig på ideellt arbete, med andra ord "gratis arbete" utan någon lön, och ordet "ideellt" är ett väldigt fult ord att nämna eller tänka för väldigt många. 
 
Men den här verksamheten och alla likvärdiga organisationer i Sverige med samma tanke, KAN rädda liv, hjälpa andra personer ur någon form av nöd när man minst anar det, och ALLA man har hjälpt är extremt tacksamma att man stannar och ger den hjälp som behövs och har möjlighet till, den värmen man får från de nödställda är tack nog och är mer värt en pengar, o inte nog med det, alla fordon går sönder förr eller senare.